Duke University Whistleblower Gets $33.75M In Research Fraud Settlement

by Samuel Abasi Posted on March 25th, 2019

Duke University is paying the U.S. government $112.5 million to settle accusations that it submitted bogus data to win federal research grants. The settlement will also bring a $33.75 million payment to Joseph Thomas, the whistleblower who drew attention to the fraud when he worked for Duke.

Thomas, a former Duke lab analyst, sued the university on behalf of the federal government, saying that a Duke researcher fudged data to help the university win and keep lucrative grants from two agencies, the National Institutes of Health and the Environmental Protection Agency.

The dozens of grants in question covered the study of the lung function of mice. The Justice Department says Thomas’ lawsuit alleged that “between 2006 and 2018, Duke knowingly submitted and caused to be submitted” claims to federal agencies that were unknowingly paying grant money for falsified research data. It adds that while the agreement settles the court case, it does not mean Duke has been determined liable.

Duke says it “discovered the possible research misconduct in 2013 after the [research] technician was fired for embezzling money from the university.”

In a statement, Thomas’ attorneys say his lawsuit was motivated by the fraud’s scope, as well as his concerns that the university wasn’t being transparent enough, after “Duke’s administration and researchers faced the reality that seven years of data were false or unreliable.”

Discussing the university’s ethical standards in a statement about the case, Duke President Vincent E. Price said virtually all of the school’s researchers are dedicated to meeting them.

“When individuals fail to uphold those standards,” he added,” and those who are aware of possible wrongdoing fail to report it, as happened in this case, we must accept responsibility, acknowledge that our processes for identifying and preventing misconduct did not work, and take steps to improve.”

In a letter to the university’s community, Price said, “This is a difficult moment for Duke. Citing the “devastating impact of research fraud,” he also said the school had taken numerous steps to encourage scientific integrity, improve training and archive research data.

Because Thomas brought the original lawsuit under the False Claims Act’s qui tam, or whistleblower, provisions, he stood to share in any money that was recovered from Duke. For pursuing the case on the U.S. government’s behalf, he will now receive $33,750,000 from the settlement, the Justice Department said.

Thomas’ attorneys say he stuck with the case after the government opted not to mount its own investigation after he reported his allegations and filed suit.

“In many meritorious cases, the government decides to ‘intervene’ at that stage of the proceedings, basically taking over the lead of the case,” lawyers for Thomas said. “But here, that never happened. This left Mr. Thomas and his lawyers at the point of the spear – going against a venerated academic institution with enormous resources.”

Thomas’ attorneys, from the law firms Gentry Locke; Healy Hafemann Magee & Thomas; and Brooks Pierce, said that in the fallout from the case, Joseph Thomas was “vilified and suffered substantial personal hardships as he found himself out of work for over a year.”

Thomas was working as a lab research analyst for Duke University Health Systems when, his lawsuit alleges, he learned that a researcher in the pulmonary division had violated the False Claims Act, defrauding the government of millions of dollars.

In a lawsuit filed under seal in 2013, Thomas and his attorneys said that as the pulmonary division’s former clinical research coordinator, Erin Potts-Kant was supposed to certify the validity of the unit’s work and ensure that it fulfilled government requirements. But instead, the suit stated, “Potts-Kant engaged in systematic and near-universal research fraud,” including, in some cases, making up data outright “in lieu of actually performing experiments.”

The suit also accused those who supervised Potts-Kant of ignoring signs of possible fraud or misconduct.

The case has also had repercussions in the broader academic world, because according to the lawsuit, the allegedly faked research was used for more than meeting federal guidelines. It also helped Potts-Kant co-author and publish 38 articles in scholarly journals with her fellow Duke researchers — which were, in turn, cited in 417 other articles when the suit was filed in 2013.

As the website Retraction Watch notes, there have now been 17 retractions of scientific papers related to Potts-Kant’s work.

Thomas’ case against Duke on behalf of the U.S. government was tentatively settled last November. But the Department of Justice was slow to approve the deal, according to court documents.

The settlement was officially announced Monday, after a hearing in the U.S. District Court for the Middle District of North Carolina in Greensboro. The case’s litigation history includes nearly 300 motions, orders and other court filings.

Leave a Reply